شرکت بازرگانی حقیقی

تامین کاتد مس و دیگر محصولات مسی

شرکت بازرگانی حقیقی

تامین کاتد مس و دیگر محصولات مسی

فروش ماهی

فروش ماهی

حمل و نقل ماهی

کیفیت محصول نهایی تحت تأثیر روش صید، بسته بندی و حمل و نقل است  قرار دارد. این گونه فروش ماهی بسیار خوب انجام می شود. روش صید نامناسب نظیر برداشت تعداد زیادی ماهی در یک وهله، نه تنها موجب صدمات مکانیکی به ماهی می شود بلکه باعث بروز استرس شده و نهایتاً پس از مرگ ماهی، مراحل بعدی عمل­آوری را با اشکال مواجه خواهد ساخت. در بسیاری از کشورها، مصرف کنندگان علاقه دارند که ماهی زنده خریداری کنند.

این طریق عرضه، کیفیت بالای محصول را تضمین می کند. در این شیوه مصرف کننده پس از خرید ماهی زنده را در آشپزخانه خود عمل آوری می کند. در بعضی از موارد، حتی فروشنده نیز می تواند ماهی را عمل آوری نماید (فیله کردن).

در بعضی از رستورانها، مشتریان می توانند ماهی دلخواه خود را از آکواریومهایی که در رستوران نصب شده است انتخاب کرده و در محل، طبخ و مصرف کنند. بنابراین سنت ها، کیفیت و قیمت حاصله از عوامل تأثیرگذار در حمل و نقل ماهی بوده و به نوبه خود مراحل اولیه عمل آوری ماهی تازه نظیر قزل آلا می باشند. تولیدکنندگان باید به خاطر بسپارند که همه ماهیان، برای حمل به صورت زنده مناسب نیستند. بنابراین پس از صید، ماهیانی باید برای حمل و نقل و فروش انتخاب شوند که در وضعیت خوبی بوده، صدمه ندیده و سلامت باشند. ماهیان ابتدا در آبی با کیفیت بالا و مناسب قرار داده می شوند تا از استرس آنها کاسته شده و مقدار متابولیسم آنها به حداقل برسد و همچنین در این مدت باقیمانده مواد غذایی داخل دستگاه گوارش ماهی هضم و جذب و دفع شود و نیاز ماهی به اکسیژن به حداقل برسد. در طی مراحل آماده سازی، ماهی تغذیه نمی کند که خود متعاقباً باعث افول فعالیتهای متابولیکی و بالطبع محدود کردن ترشح آمونیاک و دی اکسیدکربن می شود. در آماده سازی با مدت زمان کوتاه برای 20 تا 25 کیلو قزل آلا یک متر مکعب آب کافی است.

آبی که در این روش استفاده می شود باید کاملاً اکسیژن دار باشد. درجه حرارت مناسب آب برای حمل و نقل قزل آلا، 5 تا 6 درجه سانتیگراد در فصل زمستان و 3 تا 5 درجه سانتیگراد در فصل بهار است. در فصل تابستان نیز درجه حرارت 1 تا 2 درجه سانتیگراد مناسب است.

امروزه مخازن ویژه ای که مجهز به سیستم هوادهی هستند و اغلب دارای سردکننده و فیلتر می باشند برای حمل و نقل ماهی زنده مورد استفاده قرار می گیرند. ساده ترین روش برای کاهش درجه حرارت، استفاده از یخ است. سرد کردن آن به خصوص در تابستان و در مسیرهای طولانی از اهمیت بسزائی برخوردار است.

در صورتیکه کلیه عوامل نظیر درجه حرارت، اکسیژن دهی و ... بصورت صحیح اعمال شود و نیز درجه حرارت آبی که ماهی در آن حمل می شود از 10 درجه سانتیگراد تجاوز نکند کاهش وزن بین 1 تا 6 درصد است.

 تخلیه شکم ماهی

عمل تخلیه شکم ماهی باعث کاهش دادن میزان قسمت دور ریختنی و غیرقابل استفاده ماهی می شود. این نوع عمل آوری، باعث بهبود و افزایش زمان نگهداری ماهی شده و ماهی با شرایط بهتر به دست مصرف کننده می رسد.

تخلیه شکم ماهی شامل باز کردن شکم ماهی در طول خط مرکزی زیر بدن از گلو تا مخزج می باشد. سر ماهی باید روی ماهی باقی بماند. اما آبشش های ماهی را بریده و خارج می کنیم. کلیه ها را که در امتداد خط پایینی و کناری خارهای ستون مهره ها واقع شده اند باید خارج کرد.

 فیله کردن ماهی

از ماهیان قزل آلا با اندازه متوسط وزن بین 450-340 گرم، می توان فیله ماهی با کیفیت بالا تهیه نمود. هیچ استخوانی نباید وارد فیله شود. این کار توسط دستگاه های اتوماتیک و دستی امکان پذیر است.

تهیه فیله گوشت قزل آلا به صورت بسته بندی قابل عرضه به مشتری یکی از بهترین راه ها برای به فروش رساندن ماهی است. این فیله ها را می توان با آرد گندم یا با خمیر پوشاند و به صورت مشتری پسندتر به بازار عرضه نمود.

 روشهای مهم برای حفظ کیفیت ماهی

سایر روش ها شامل دودی کردن و کنسرو کردن نیاز به کارگاه های مجهزتر و کارشناس متخصص صنایع غذایی است.

موارد دیگری نیز در حفظ کیفیت ماهی تأثیر دارند مانند:

    روش حمل و نقل

    مدت حمل و نقل

    روش نگهداری

    مدت زمان نگهداری

نحوه ارائه محصول نقش اول را در بازار بازارپسندی و نحوه استقبال مردم از یک محصول بازی می کند. در حال حاضر بیش از 95 درصد محصولات شیلاتی ارائه شده به بازار مصرف، به صورت فله و به تعبیر خرده فروشان تازه و 5 درصد به صورت بسته بندی به مصرف کنندگان عرضه می شوند.

در بررسی های به عمل آمده در زمینه تمایل خرده فروشان محصولات شیلاتی در مورد عرضه محصول به مصرف کننده، بیش از 50 در صد خرده فروشان به علت تمایل مصرف کننده به مصرف ماهی تازه، اظهار نمودند که بهتر است ماهی به صورت تازه و فله عرضه شود. 25 درصد از آنها با بسته بندی شدن محصول و 25 درصد نیز با منجمد کردن محصول موافق بوده اند.

به هر حال قبل از صید ماهیان از استخرها باید در مورد نحوه عرضه محصول و زمان آن تصمیم گیری شود. اگر ماهی به صورت تازه به بازار عرضه شود لازم است یک تا دو روز قبل از صید از غذا دادن به ماهیان خودداری شود تا محتویات دستگاه گوارش آنها به خوبی دفع شده و در هنگام حمل و نقل و عرضه در بازار موجب فساد زودرس ماهیان نشود.عرضه تولیدات به خصوص از نظر بهداشتی و بازارپسندی محصولات و حمل و نقل مناسب بین محل تولید و بازار از اهمیت خاصی برخوردار است.

ماهیان صید شده در محل مزرعه باید از نظر اندازه دسته بندی شوند. سپس ماهیان هر دسته به صورت جداگانه بسته بندی شده و به کامیون حمل بار انتقال یابند. قرار دادن ماهیان در جعبه های مخصوص حمل و نقل نیز دارای شرایط خاصی است. اول آنکه باید در کف جعبه های مخصوص حمل ماهی، روزنه هایی به منظور خروج شیرابه ناشی از ذوب یخ موجود در جعبه وجود داشته باشد. دوم آنکه باید برای سالم نگه داشتن ماهیان تا محل بازار، از پودر یخ به صورت یک لایه در کف و سپس یک لایه روی ماهیان استفاده شود. با لایه بندی یک در میان ماهی و پودر یخ، ماهیان در شرایط انجماد قرار داشته و بدین ترتیب فعالیت آنزیم ها و باکتری ها به تأخیر می افتد و محصول به صورت تازه به بازار مصرف می رسد.

اگر ماهی به صورت تازه به بازار عرضه نمی شود باید از روش های نگهداری برای مدت زمان طولانی استفاده کرد. این روشها شامل انجماد، دودی کردن، پختن و کنسرو کردن می باشند.

 

بحث دیگر عمل آوردن ماهیان پرورشی، تغییر شکل محصول به منظور بازارپسندی آن است. محصولات به صورت فیله، پوست کنده، سرزده، بدون استخوان و یا به صورت شکم خالی به بازار عرضه می شود.

ماهی تازه را می توان فقط برای مدت زمان کوتاهی نگهداری کرد. اما عمل آوری امکان افزایش این مدت زمان را به شرط حداقل تغییرات کیفیت، فراهم می کند.

در عمل آوری ماهی، باید سلامتی محصول آماده شده تضمین شود و شرایط مناسب بهداشتی و همچنین انتخاب مراحل مختلف به منظور احتزار از میکروبهای مضر و مواد سمی فراهم شود.

عمل آوری مناسب باید امکان استفاده حداکثر از مواد اولیه و بنابراین افزایش سودآوری را به دنبال داشته باشد. عملیات فیله کردن مثال خوبی از این هدف است. جدای از فیله، تکه های خرد شده گوشت ماهی را می توان در تهیه غذای سایر حیوانات و حتی خود ماهی و دیگر آبزیان استفاده کرد. به هر حال این مراحل نوع ضایعات را کاهش می دهد و حتی می توان ادعا نمود که در انتهای مراحل عمل آوری، عملاً هیچ ماده غیر قابل استفاده و دور ریختنی وجود ندارد. گرچه دست یابی به این هرف، لزوماً نیاز به ماشین آلات و ابزار خاص، حتی در اندازه های کوچک (ظرفیت کم) دارد. لیکن باید توجه داشت که تولید محصولی با ارزش افزوده، مبنای سودآوری بسیاری از مراکز عمل آوری ماهی بخصوص مراکز کم ظرفیت است. صید از استخر یا منبع آبی، عمل آوری، حمل و نقل و فروش محصولات آبزیان به عنوان حلقه های زنجیر عمل آوری هستند و به هم ارتباط دارند. هر کدام از این حلقه­ها دارای اهمیت مربوط به خود می باشند. ولی به همراه یکدیگر عامل و تشکیل دهنده مراحلی هستند و که نهایتاً تأمین یک محصول با کیفیت بالا برای مصرف کننده به عهده دارند. بطور کلی اهداف عمل آوری ماهیان پرورشی تازه نظیر سایر مواد خام مواد غذایی می باید شامل موارد زیر باشد:

 

    اطمینان از کیفیت عالی بازار

    ارائه شکل مناسبی از عمل آوری محصول نهایی

    اطمینان از کیفیت مطلوب و بهداشتی محصول

    استفاده از بهترین روش عمل آوری

    کاهش ضایعات در حد امکان

 

خرید اینترنتی ماهی سفید در ایران

ماهی سفید همانطور که می دانید در گونه های مختلفی وجود دارد که قیمت هر کدام در بازار کشور متفاوت می باشد و گرانترین ماهی سفید، ماهی دریایی می باشد. اگر به دنبال خرید اینترنتی انواع ماهی سفید می باشید می توانید از طریق سایت بازرگانی حقیقی اقدام نمایید. برای خرید انواع ماهی سفید باید با راه های ارتباطی زیر در تماس باشید.

خرید از سایت بازرگانی حقیقی به صورت اینترنتی بوده و انواع ماهی و میگو را به صورت عمده و جزئی خرید و فروش می کند. برای کسب اطلاعات بیش تر با شماره زیر در تماس باشید.

شما می توانید برای مطالعه دیگر مقاله های ما اینجا کلیک کنید.

راه های ارتباطی با ما

نام و نام خانوادگی:

اصلان حقیقی

شماره مدیر فروش :

09931997049

شماره مدیر عامل:

09134469940

اینیستاگرام

@HAGHIGHi_company

آدرس

اصفهان، اصفهان خیابان علامه شرکت بازرگانی حقیقی

ایمیل:

Aslan.hasghighi@gmail.com


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد